NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُعَاذٍ
حَدَّثَنَا
أَبِي
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ عَنْ
مَنْصُورٍ
عَنْ
رِبْعِيٍّ
عَنْ رَجُلٍ
مَنْ بَنِي
عَامِرٍ أَنَّهُ
اسْتَأْذَنَ
عَلَى
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِمَعْنَاهُ
قَالَ
فَسَمِعْتُهُ
فَقُلْتُ
السَّلَامُ
عَلَيْكُمْ
أَأَدْخُلُ
Âmir oğullarından bir
adam'dan (rivayet edildiğine göre)
Kkendisi Nebi
(s.a.v.)'den (huzuruna girmek üzere) izin istemiş, (sözü geçen adam hadisin
bundan sonraki kısmında 5177 nolu hadisin) manasını (rivayet etmiş ve) şöyle
demiştir:
Ben Hz. Nebi'nin hizmetçisine:
Çık da şu adam'a izin istemesini ve "esselâmu aleyküm girebilir
miyim?" demesini öğret, dediğini) işittim de bunun üzerine "esselâmu
aleyküm girebilir miyim?" dedim ve (yanına girdim.)
İzah:
Bu hadis-i şeriflerin
zahiri, yabancı bir eve girmeden önce izin istemenin ve selam vermenin lüzumuna
delalet eder. Bütün fakihler bu görüştedirler. Nitekim: "Ey iman edenler,
kendi (ev ve) odalarınızdan başka (evlere ve) odalara, sahipleriyle alışkanlık
peyda etmeden ve selâm vermeden girmeyin..."[Nûr 27] âyet-i kerimesi de
bunu ifade etmektedir. Ancak izin istemekle selam vermek aynı derecede
değildir. İzin istemek farz, selam vermek ise sünnettir. Daha önce de
açıkladığımız gibi, izin istemenin farz oluşu gözü haramdan korumak içindir.
Nitekim hadis-i şerifte "izin istemek ancak gözlerin haramdan korunması
içindir." Duyurulmuştur.[Buhari, istizan; Ebû Davud, hadis no: 5174.]
Öyleyse izin istemek farz, selam vermek sünnettir. Hadis-i şerifte açıklandığı
üzere izin isteme "esselamü aleyküm, içeri girebilir miyim" şeklinde
selamla başlamalıdır. Selamla başlamak şartıyla "içeri girebilir
miyim" anlamına gelen başka sözler de kullanılabilir.